El Nido, Filippinene – Solskinn og øyhopping, dette er livet!

Etter Port Barton satte vi kursen opp til El Nido, en annen vakker strandby som er kjent for sine enorme kalksteinskarster som bryter ut fra havet som enorme grønne dolk. Vi sjekket inn i boligen vår, og selv om det ikke var et palawan -feriested, elsket vi fortsatt vår lille hytte. Dette stedet ligger blant de spektakulære klippene som gjorde El Nido berømt, og har vist seg å være en av de sanne perlene i backpackers overnatting.

Eierne her behandler oss som familie og tilbyr service som vil være akseptabel i et 5 -stjerners feriested. Lederen, Edda, tilbyr varmt vann hver morgen for kaffe eller matlaging, hun garanterer at noen er der for å hilse på deg på rommet ditt og slå på lyset hver eneste natt etter mørkets frembrudd, og da Dariece hadde tråkket på et skall og hatt en hovent Foot, Edda kom til og med bort og ga henne is til å suge den inn. Det er steder som dette som virkelig gir et reisemål noe ekstra.

Den spektakulære stranden på El Nido

Været har endelig ryddet opp fordi vi har vært i El Nido, og selv om vi får noen få skyer i løpet av dagen, har solen vært ute hele dagen, og vi har ikke hatt en dråpe regn i løpet av de ti dagene vi har vært her. Vi tilbrakte ganske mye tid på restaurantene på stranden med å glede oss over mye mer fornøyd times solnedgangscocktails mens vi jobbet på nettstedet, men med de klare himmelen har vi vært i stand til å planlegge noen dagsturer rundt i området.

Nick gjør seg klar for et dykk i El Nido

Jeg gikk ut dykking en dag og hadde 3 flotte dykk. Med klippene som ruver så høyt over havet, kan du forvente at de stuper dypt ned i vannet nedenfor. Korallveggene som de danner under vann er fantastisk. Jeg så en skilpadde, noen få blå fant broddstråler, noen sjøhester og stim av barracuda og tunfisk, som svermet rundt de pulserende fargede skjærene som teppet havbunnen rundt El Nido.

Turtle i El Nido

En annen blå fant Ray i El Nido
Sea Horse i El Nido

Nick dykking med en stim av gule haler i El Nido
Dykkemesteren, Tim, tillot til og med Dariece å passe opp og gi dykking et nytt forsøk. På sitt forrige forsøk i Malaysia klarte hun ikke å bli dypere enn 4 meter fordi ørene hennes ikke ville utjevne, og dessverre kunne hun ikke engang gå ned 1 meter denne gangen. Det er klart hun trenger å oppsøke en ørelege, men i det minste nå vet vi at hun ikke vil være i stand til å dykke før hun gjør det. Vanligvis er et Discover Dive som det kostbart, så vi var veldig takknemlige for at dykkemesteren på Sea Dogs Scuba var forberedt på å gjøre det for helt gratis og spare oss for pengene til det uheldige resultatet. En dag får jeg henne ned til 18 meter med meg, men det kommer ikke til å være denne turen.

Daries’s dykkeforsøk i El Nido
Dagen etter våknet vi og valgte at vi skulle prøve å finne en strand som vi hadde lest om i en guide til de beste Filippinene. Vi gikk et par timer langs den steinete og i noen tilfeller skissert kystlinje før vi til slutt ga opp og vendte tilbake.

På vår tur for å finne en hemmelig strand
På vei tilbake til El Nido gikk vi langs en sand, palmetreforet strand da vi hørte et høyt dunk. Det var en kokosnøtt som vi plukket opp og brukte de neste 20 minuttene på å rive inn for å komme til den harde, melkefylte mutteren inni. En ide som var bekymret på det tidspunktet, så vi samlet noen få mye mer og dro tilbake til El Nido for solnedgang. Vi sprakk kokosnøttene opp i kopper og blandet det søte flytende sentrum med ananasjuice, is og lokal Tanduay -rom.

Kokosnøttcocktails i El Nido
Vi nippet til våre hjemmelagde cocktailer på sanden, mens solen dyppet bak de enorme klippene som tårnet over havet, mens himmelen viste sine fantastiske blues, pinks og appelsiner over oss. På et tidspunkt ble en liten brun hjørnetann sammen med oss ​​som vi kalte Rex. Vi ga ham vann og matet ham noe av den ekstra kokosnøtten. Lite visste vi at vi nettopp hadde skapt et K-9-vennskap som skulle vare i vår gjenværende tid i El Nido. Det er utrolig hvor mye været og en god hjørnetann kan diktere humøret ditt fordi vi hadde gått fra å være gjennomvåt, trist og stinkende på Luzon, til å bli strandet, surret og strålende i Palawan.

Kokosnøttcocktails på El Nido Beach!
Sent en dag begynte vi å snakke med naboene våre på Cliffside Cottages om en båttur. Kevin (New Zealand) og Kate (England) reiser i et år og er backpackere med et lignende budsjett- og reisestil som oss. Så øyeblikkelig hadde vi mye til felles og valgte tHatten vi skulle gjøre en båttur med dem dagen etter. Vi hadde flaks og det tredje paret, som vi aldri hadde møtt, avlyst, så vi hadde hele båten for bare de 4 av oss. Båtmannen, Ronyal, var veldig kul og tok oss med til steder når det ikke var noen andre båter.

Karsts rundt El Nido
Han omorganiserte hele dagen for å unngå folkemengder som var veldig bra fordi båtene kan ankomme horder og ødelegge noen snorkel severdigheter. Snorkelstedene vi gikk til var ganske gode, men de virkelige høydepunktene var de utrolige hulene som har skåret seg gjennom kalksteinen gjennom millioner av år, noen av dem åpner seg for fantastiske laguner, fullstendig forsterket på alle sider av de skyhøye klippene.

Inn i den store lagunen rundt El Nido
Etter en flott dag med øyhopping ba vi Kate og Kevin om å møte oss på stranden for solnedgang hvor vi forberedte vår nye foretrukne kokosnøttskallcocktail som selvfølgelig var en hit med våre nye venner. Vi henger på stranden på forskjellige barer som nyter drikke, middag og gode samtaler til sent på natten.

Rex kom tilbake til bordet vårt, og nok en gang matet vi ham litt ekstra kokosnøtt. All denne oppmerksomheten gjorde Rex veldig beskyttende for oss. Enhver lokal som passerte innen 10 meter fra bordet vårt ble bjeffet ved og nesten angrepet av vår nye lodne venn. På et tidspunkt kom ideen opp for å planlegge en båttur som ville ta oss til en øy og slippe oss dit for å klare oss selv en natt før vi hentet oss senere. På et tidspunkt snakket vi om å velge ingen mat, vann eller brann og bare prøve å “overleve” som om vi hadde blitt forlatt der. Heldigvis etter å ha kommet hjem klokka 1 og sovet av rommet, var tankene våre litt mye mer logisk. Morgenen etter og vi organiserte turen med full tilførsel av de tre nødvendighetene og mye mer.

Geitene på veien foran båten vår!

Dagen etter hentet båten vår oss og tok oss kl. 09.00 til havet. Da vi kom på båten, kom vennen vår Rex og flyr rundt hjørnet og klatret opp stigen på båten, identifisert for å bli med i ekspedisjonen vår. Vi spurte båten sjåfør om det var i orden og han ikke så ut til å bry seg. Så av vi gikk, 2 kanadiere, 1 engelsk, en kiwi og en filippinsk hjørnetann i dvale på en øde øy. Det første stedet de hadde valgt var lite mye mer enn en privat strand med en hytte på den, så vi forklarte sjåføren at vi trengte noe fullstendig isolert. Deretter tok han oss med til en annen øy som hadde den ideelle rammen de neste 36 timene av livene våre.

campingplassen vår for natten på en øy rundt El Nido

Klippene tårnet over en spektakulær hvit sandstrand som skrøt av noen av de fineste korallrevene vi noen gang har sett. Vi vinket farvel til båten og satte opp leiren ved å henge myggnettene våre under et tre, omtrent som vi hadde gjort i Mosambik. Beste bort Kevin og jeg ble identifisert for å “gi” for kvinnene, så vi la ut på en fiskeekspedisjon med snorkler, masker, fiskelinje og et hjemmelaget spyd. Unødvendig å si at vi ikke lyktes annet enn minnowen som klarte å passe munnen rundt Kevins krok. Vi kom tilbake til land, glade for at vi hadde valgt å få opp maten, og senere kokte vi opp litt deilig spaghetti til middag.

Dariece Cooking opp litt spaghetti til middag

Den kvelden hadde vi mye mer deilige kokosnøttskallcocktailer og så på en av de mest spektakulære solnedgangene vi noensinne har sett i livene våre. Vi snakket og lo og bygde en massiv ild på stranden mens vi hørte på iPod -dokken og nyter de deilige måltidene våre. Natten [viste seg å være] langt mindre ambisiøs som vår opprinnelige plan, men mye morsommere er jeg sikker på.

Solnedgang fra stranden på vår private øy

Dagen etter brukte vi snorkling på det utsøkte, uberørte revet som vokste like ved sanden på vår private strand. Vi så Moray Eels, løvefisk, barberfisk og to massive båndede havslanger! Det var bemerkelsesverdig snorkling, og det var ikke en turbåt i sikte. Alt i alt var El Nido Island -prosjektet en av våre beste reiseideer, og vi gledet oss over det like mye som vi gjorde selskapet til våre nye venner. Filippinenes reiseopplevelser har formet seg sammen med været, og vi gleder oss til å glede oss over neste uke her før vi drar til Kina.

Henger med Kate

Camp satt opp på vår egen private øy rundt El Nido
Karsts på vår private øyDariece chillin ‘på vår private strand
Vår egen private strand

7 Commando Beach nær El Nido
Vakre Karsts rundt El Nido
Forlater den store lagunen i nærheten av El Nido

Nyter lunsj med våre nye venner på øya hoppetur i El Nido
Lunsjen vår på øya hoppetur El Nido

Klovnefiskedykking i El Nido

Dykking i El Nido
Liker det? Pin det! ?

Ansvarsfraskrivelse: Geiter på veien er en Amazon -tilknyttet og også et tilknyttet selskap for noen andre forhandlere. Dette innebærer at vi tjener provisjoner hvis du klikker på lenker på bloggen vår og kjøper fra disse forhandlerne.